~ T!aDa haRaPaN SeLaiN AlLaH,T!aDa iDoLa SeLaiN NaBi,T!aDa KaTa Se!NDah aLQuRaN,T!aDa JaLaN SeLuRuS SunNah,T!aDa PeRjuaNGaN SeLa!N IsLaM~

Followers

Sunday, July 24, 2011

Kebahagiaan Hati...

Benarlah kata orang yang bijaksana..kebahagiaan manusia itu terletak di hati..kebahagiaan yang sejati adalah kebahagiaan yang lahir dari hati yang suci lagi murni, semata-mata untuk mendapatkan keredhaan dan rahmat dari illahi..kebahagiaan terlalu subjektif untuk dinilai dan juga dibuat pengukuran..kerana hanya Allah swt yang Maha Mengetahui..namun perlu diingat, kebahagiaan membuatkan manusia lebih bersemangat, kebahagiaan membuatkan manusia lebih ceria, bertenaga dan lebih positif menjalani kehidupan seharian..Namun persoalannya, bagaimana kita ingin memperolehi kebahagiaan itu..dan bagaimana pula kebahagiaan yang sejati itu akan kekal abadi.

Mungkin ada yang menganggap kebahagiaan itu datang tatakala kita berjaya mendapatkan segala apa yang kita inginkan..ada juga yang beranggapan kebahagiaan itu akan menyinar apabila dua hati terpaut dalam khayalan cinta dunia..dan ada juga yang beranggapan kebahagiaan itu wujud bila kita bebas dari segala masalah dan juga bebanan..Apa yang diperkatakan dan apa yang difikirkan kesemuanya benar, memang benar kebahagiaan akan wujud dalam situasi-situasi seperti tadi..namun harus diingat, kesemuanya itu berkemungkinan hanyalah sementara sahaja, dan ada pula yang tidak akan kekal lama.

Jika ada yang beranggapan kebahagiaan menjelma apabila kita berjaya memperolehi segala apa yang diinginkan, ternyata anda hanyalah memperolehi kebahagiaan yang sementara..ini adalah kerana setiap perkara yang kita miliki  x kan selamanya kekal disisi dan yang kekal pula x kan abadi..begitu juga dengan cinta yang wujud dari pertalian dua hati..saat suka semuanya indah di mata..segala cacat cela dan dan keburukan tertutup semuanya..tapi sedarkah, tatkala kebencian, kekecewaan dan kesedihan berkunjung tiba, apakah yang akan berlaku pada cinta??? adakah anda masih berasa bahagia??? ataupun adakah anda masih gembira??? sudah pasti jawapannya tidak bukan..terbukti kebahagiaan yang dikecapi itu juga hanyalah sementara.

Begitu juga jika ada yang beranggapan kebahagiaan itu ada bila kita bebas dari segala masalah dan bebanan..betul apa yang difikirkan tapi harus juga diingatkan..setiap manusia yang bernyawa tidak akan lari dari menghadapi masalah dan memikul bebanan dalam kehidupan..Justeru dimana letaknya kebahagiaan yang sejati, yang kekal abadi??? jawapannya sudah tentu ianya berada di dalam hati..namun perlu diingat, hati itu perlulah suci dan murni serta ikhlas bersandarkan hanya pada illahi...dekatkanlah diri kita dengan illahi nescaya kita akan merasai kehebatan dan kebahagiaan yang sejati seperti yang diimpi.

Apabila hati dekat dengan illahi..kita akan sentiasa merasa tenang dan damai di hati..segala ujian dan bebanan akan dapat dihadapi..semakin jauh kita dari illahi semakin jauh pula kita dengan rahmatnya yang suci...apabila kita memperolehi rahmat dan redha illahi..segala apa pun yang terjadi dalam hidup ini, kita akan mampu harungi..di situlah letaknya kebahagiaan yang sejati dan abadi..Ingatkah anda tentang kisah para nabi dan sahabat2nya..mereka masih mampu tersenyum dalam kesusahan, mereka masih mampu ceria di saat berduka, mereka masih lagi mampu gembira walaupun pelbagai dugaan dan rintangan yang menimpa..kerana apa??? kerana hati mereka tetap yakin pada rahmat illahi..mereka merasa bahagia dalam derita..mereka merasa bahagia dalam sengsara..mereka masih merasa bahagia walaupun dunia memusuhi mereka..kerana apa??? kerana mereka sedar mereka hanyalah hamba-Nya yang hina..mereka milik Allah swt Yang Maha Berkuasa.

Ternyata kebahagiaan manusia yang sejati dan abadi letaknya di hati..namun hati tersebut perlulah suci dan murni serta ikhlas hanya untuk illahi..Semoga Allah swt memberi kebahagiaan kepada semua hamba-hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa serta yang sering berusaha mencari jalan untuk mendekatkan diri dengan Yang Maha Berkuasa walaupun dihina, dan dicerca manusia..ingatlah, hidup ini hanyalah sementara..akhirat kekal selama-lamanya..indahnya dunia hanya seketika..indahnya syurga tidak tergambar dengan kata-kata.

No comments:

Post a Comment