~ T!aDa haRaPaN SeLaiN AlLaH,T!aDa iDoLa SeLaiN NaBi,T!aDa KaTa Se!NDah aLQuRaN,T!aDa JaLaN SeLuRuS SunNah,T!aDa PeRjuaNGaN SeLa!N IsLaM~

Followers

Monday, November 21, 2011

jika dia bukan takdirku..redhakanlah hatiku dengan ketentuanMU

Hari ini aku luangkan masa lapangku dengan melayari laman sosial yang digilai para remaja masa kini.

Tetiba tangan aku terklik link dari iluvislam.com. Semua artikel yang ada kat iluvislam.com sangat menarik . Dari laman web ini lah aku dapat banyak pengajaran. Banyak yang aku perlu tahu. Banyak yang harus aku pelajari. Tapi entah kenapa salah satu artikel yang ada dalam link tersebut menarik perhatianku…TajukNYA:

Maaf…Ini adalah yang terbaik

Apa yang kau dah buat ni….??

Astaghfirullah..selama ini aku ingin mencari keredhaan Allah. Aku ingin berdakwah. Aku kongsi artikel Islam pada kawan2 aku. KononNYA ingin memuhasabahkan diri & juga kawan2 yang lain. Tapi apa yang telah aku lakukan ni?
Aku masih melakukan dosa! Dosa yang ‘Izhar’. Terang & nyata aku masih bercinta! Cinta yang belum halal & sah buatku. Ya Allah…apa yang telah aku lakukan ni…?

Aku berfikir sejenak…

Sebelum ni kami memang pernah b’bincang mengenai hal in. Couple itu haram. Tapi disebabkan terlalu cinta kami masih belum sedia untuk putuskan hubungan. Kami terlalu sayangkan hubungan kami & aku pula terlalu sayangkan dirinya. Sebab dialah yang banyak ajar aku apa erti Cinta.
Sebelum ni aku pernah dikecewakan oleh seorang lelaki. Aku serik. Tapi dengan kehadirannya banyak mengubah hidup aku. Aku yakin dia adalah untuku. Tapi perjalanan kami masih jauh. Aku sangat sayangkan dirinya tapi aku lebih sayangkan Allah.

Mungkin inilah saatnya untuk aku katakana padanya. Ya Allah berikanlah aku kekuatan..Semoga kau permudahkan semua ni. Sebenarnaya saya nak beritahu sesuatu yang penting kat awak. Perjalanan kita masih jauh lagi. Awak masih belajar lagi. Lagi setahun nak grad. Kita sama2 nak cari keredhaan. Tapi masih melakukan dosa.

Walaupun tidak melakukan zina yang zahir tapi kita masih berzina hati. Awak fahamkan maksud saya? Kita masih merindui diri masing-masing. Sedangkan kita tahu kita masih belum ada ikatan. Terlalu jauh nak fikirkan semua itu, Saya rasa bersalah dengan Allah, Saya cakap saya sayangkan Allah tapi saya masih tidak dapat tinggalkan apa yang saya cintai.
Sebenarnya saya dah lama fikir soal ni.. Insya Allah inilah masaNYA..hmm awak mungkin inilah saatnya kita berpisah kerana Allah.Saya nak buktikan yang saya lebih sayangkan Allah lebih dari segalaNYA.

Kerana Allah kita bertemu, kerana Allah juga kita berpisah. Kita hanya ciptaan – Nya. Memang patut kita sayangkan Allah lebih dari apapun. Saya buat semua ni kerana Allah. Awak mungkin berat untuk awak, saya pun terasa berat juga.
Tapi sebagai hamba, kita mesti berusaha untuk mencari keredhaan-Nya, Awak doalah banyak2. Insya Allah, kalau kita ada jodoh,  allah akan temukan kita kembali. Simpanlah air mata tu. Assalammualaikum..Jaga diri baik2 ya awk..

YA Allah…Hubungan yang hampir 2 tahun terjalin itu telah pun berakhir. Berat, memang berat. Hati ini berat untuk lepaskan kata berpisah. Kami sama2 setuju untuk berpisah kerana Allah. Air mata ini mengalir & terus mengalir. Aku terus saja inform adikku , sebab dialah satu-satunya sahabat yang memahami aku.
Memang bukan senang untuk lupakan, tapi terimalah,sebab saya lalukan ini kerana Allah. Hati ini memang badan yang punya tapi hakikatNya Allah yang punya. Kalau Allah yang punya mestilah Allah lebih berkuasa terhadapnya kan? Redha lah…sebab kalau kita lepaskan sesuatu kerana Allah..Insya Allah Allah permudahkannya..Memang lepas ni saya akan rasa kosong sebab hari2 tu selalu ada dirinya. Apatah lagi hubungan ni b’akhir dengan cara yang tidak baik.Lagi sukar untuk melupakannya.  Baca al-quran supaya hati tenang..

“…..rindu yang disertai dengan menjaga diri padanya dan menyembunyikannya daripada orang2 maka padanya pahala bahkan Ath- Thohawi  menukil dalam kitab Haayi’ah Marakil Falah dari imam syuthi yang mengatakn bahawa termasuk dari golongan syuhada di akhirat ialah orang2 yang mati dalam kerinduan dengan tetap menjaga kehormatan diri dan sembunyikan daripada orang ramai meskipun kerinduan itu timbul daripada perkara yang haram.”
Kali ni,biarlah aku mencintai & merinduinya dalam diam. Biarlah aku memendam kerinduan & cintaku terhadapnya sehingga sampai waktuNya. Jodoh itu ditangan allah. Aku serahkan semuaNya pada DIA. Insya Allah.

Hati ini memang lemah,memang sedih,tapi Allah telah berfirman..
Surah al-Imran, ayat 139 yang bermaksud:-
“Janganlah kamu bersikap lemah & jangan pula kamu bersedih hati padahal kamulah orang2 yang paing tinggi darjatnya jika kamu orang2 yang beriman.

No comments:

Post a Comment